Особливості захисту прав споживачів під час придбання товарів в інтернет-магазинах
Управління захисту прав споживачів та контролю за регульованими цінами нагадує, що права споживача при купівлі товару через інтернет-магазин регулюються статтею 13 Закону України "Про захист прав споживачів" (далі- Закон).
Закон визначає обсяг інформації, яка обов'язково має бути надана споживачу до моменту замовлення товару.
Перед покупкою товару в інтернет-магазині необхідно звернути увагу на наявність на сайті наступної інформації:
-
найменування продавця (виконавця), його місцезнаходження та порядок прийняття претензії;
-
основних характеристик продукції;
-
ціни, включаючи плату за доставку, умови оплати;
-
гарантійних зобов'язань та інших послуг, пов’язаних з утриманням чи ремонтом продукції;
-
інших умов поставки або виконання договору;
-
мінімальної тривалості договору, якщо він передбачає періодичні поставки продукції або послуг;
-
вартості телекомунікаційних послуг, якщо вона відрізняється від граничного тарифу;
-
періоду прийняття пропозицій;
-
порядку розірвання договору.
Вищезазначена інформація повинна бути доведена до покупця до моменту укладення електронного договору (формування запиту на купівлю обраного товару).
Якщо споживачу надано наведені вище відомості, інтернет-магазин повинен підтвердити замовлення письмово або за допомогою електронного повідомлення, таким повідомленням називають інформацію, яку споживач може у будь-який спосіб відтворити або зберегти в електронному вигляді (наполегливо рекомендуємо).
Також, інтернет-магазин має видати покупцю розрахунковий документ, що засвідчує купівлю, з позначкою про дату продажу та надати документ (паспорт, талон тощо), який визначає гарантійний строк продукції (ч. 2 ст. 7 Закону).
Окрім того, договір купівлі-продажу, укладений через інтернет, може бути розірваний споживачем протягом 14 днів з моменту підтвердження інформації про укладення договору або з моменту одержання товару чи його першої поставки (ч. 4 ст. 13 Закону). Якщо згадане підтвердження не відповідає наведеним вище вимогам, покупець має право розірвати договір протягом 90 днів від дати отримання інформації. Продавець може виправитися і надіслати нове, правильне підтвердження, за таких умов покупцю дозволено відмовитися від договору протягом 14 днів з моменту одержання уточненого повідомлення.
Практика засвідчує, що споживач, придбаваючи товар через інтернет-магазин, у багатьох випадках не може реалізувати свої права, передбачені Законом, у першу чергу у зв'язку із неможливістю встановити найменування продавця та його місцезнаходження. Інша інформація, окрім адреси електронної пошти та номеру мобільного телефону, на сайті інтернет-магазину не вказується, що фактично робить споживача безправним при придбанні неякісного товару.
Слід зазначити, що законодавством України під найменуванням юридичної особи мається на увазі його організаційно-правова форма та назва, наприклад - ТОВ "АААА", ПП "ББББ", ПрАТ "ВВВВ" тощо. Для фізичної особи-підприємця – це прізвище, ім'я та по-батькові.
Також, звертаємо вашу увагу, що назва інтернет-магазину не може бути найменуванням продавця. Крім того, у більшості випадків продавці не є власниками інтернет-магазинів і через один інтернет-магазин реалізовувати товар можуть декілька десятків продавців.
Стосовно місцезнаходження продавця необхідно мати на увазі, що адреси, які вказуються у накладних, згідно з якими споживач отримує замовлений товар, зазвичай є адресами поштових відділень або підприємств, що надають послуги з доставки.
Також слід пам'ятати, що у разі покупки товару через інтернет-магазин споживач не має можливості безпосередньо ознайомитися з товаром, а орієнтується виключно на зображення товару та його опис. Користуючись таким становищем, недобросовісні продавці можуть реалізовувати неякісний, фальсифікований, контрабандний товар або після отримання коштів можуть не надіслати товар чи надіслати товар, який споживач не замовляв або технічні характеристики якого не відповідають заявленим на сайті.
Окремо необхідно зазначити, що відсутність інформації про найменування та місцезнаходження продавця унеможливлює проведення перевірок з боку Держпродспоживслужби за скаргами споживачів. Держпродспоживслужба не має повноважень на проведення розшукових дій.
Враховуюче вищевикладене, щоб убезпечити себе від невдалої покупки в інтернет-магазині, зберегти кошти та нерви, радимо споживачам звертати увагу на наявність на сайті інформації, передбаченої статтею 13 Закону України "Про захист прав споживачів", зокрема найменування та місцезнаходження продавця, та у разі її відсутності - утримуватись від придбання товару в інтернет-магазині.